Monday, October 6, 2008

Kelantan- Orang Muda Perlu Pembelaan Wajar



  1. Dalam sehari dua ini, kita semua sibuk dengan kedengaran disana sini tentang penawaran diri untuk perebutan jawatan diperingkat tertinggi parti. Rupa-rupanya ramai juga yang mengidamkan jawatan tertinggi parti setelah jelas Paklah membuat keputusan yang telah dijangka iaitu tidak akan membuat penawaran semula keatas jawatan presiden yang disandangnya sekarang.


  2. Persoalan sekarang ini jelas kepada kita bahawa parti sedang menghadapi satu transformasi jelas kearah untuk memantapkan sistem kepimpinan parti keramat UMNO yang telah lama bergelumang dengan krisis terutama sekali selepas pilihanraya yang lalu.


  3. Dalam masa yang sama kita semua harus ingat yang kesan daripada pemilihan jawatan tertinggi parti awal Mac 2009, nanti sekiranya tidak ditangani dengan baik, kemungkinan besar akan merebakkan sindrom baru yang boleh memusnahkan parti keramat yang dibina sejak 1946 yang lalu.


  4. Dalam kesibukan pemilihan ini juga, pemuda bahagian yang akan mengadakan pemilihan jawatankuasa baru bagi penggal 2008-2011 9akan mula bersidang pada 9hb Oktober ini, sekaligus akan memungkinkan pertarungan hebat 4 penjuru dari segi pencalonan tempat tertinggi pemuda Malaysia yang sudah pun diketahui umum.


  5. Tidak ketinggalan juga, saya sendiri ada membuat penawaran diri untuk sama-sama menjunjong parti dengan menawarkan diri untuk berkhidmat dan bekerja selaku Exco Pemuda Pusat sekiranya dicalonkan didalam mesyuarat Pemuda Bahagian yang akan berlangsung tidak lama lagi.


  6. Penawaran ini adalah disebabkan atas rasa keinsafan secara peribadi tentang hala tuju pemuda Kelantan ditahun-tahun yang akan datang merujuk dari segi ekonomi,sosial dan pembangunan belia.


  7. Agenda untuk melihat kelantan berubah tidak boleh dibiarkan terarus dengan masa yang mana semenjak PAS memerintah negeri ini bermula dari tahun 1990, orang muda sememangnya telah diulik dengan mimpi-mimpi indah parti pembangkang yang seolah-olah juga merebus anak batu bagi memberi makan kepada rakyatnya.


  8. Walaupun ada nampak pembangunan secara fizikal yang rata-ratanya didominasi oleh kaum bukan bumiputera secara "monopolize construction" tetapi pembangunan yang sebenarnya ialah untuk melihat anak muda dinegeri ini tidak dipinggirkan dari arus perdana pembangunan minda sebenar yang mana kita ingin melihat agar orang muda kelantan yang berada diperantauan harus pulang ke negeri ini untuk berbakti dan sama-sama membangunkan negeri disamping mencari peluang-peluang yang boleh membela keluarga dan masyarakat dengan cara yang lebih tersusun disebalik 21,000 keluarga miskin yang masih belum dibela sepenuhnya.


  9. Pertalian diantara pemuda negeri dan pusat haruslah lebih menjurus kearah memantapkan lagi usaha-usaha ini dengan memberbanyakan aktiviti-aktiviti kesedaran tentang pripentingnya tanggungjawab kerajaan negeri dalam membina masa depan orang muda yang sekian lama ketandusan dalam soal pembangunan lahiriah dan rohaniah yang lebih sempurna bukan setakat retorik dan angan-angan kosong semata- mata.
  10. Orang muda dikelantan perlu diberi perhatian yang serapi-rapinya dan tidak boleh diketepikan dari arus politik semasa yang boleh merosakkan masa depan mereka sendiri sekiranya ada pihak-pihak tertentu yang memperjudikannya.
  11. Tugas berat sedang menanti terutama sekali apabila kita dikelantan bukan sahaja akan berjuang untuk negeri bahkan bagi mengembalikan semula maruah 5 negeri lagi yang tewas dalam pilihanraya lalu yang memerlukan tuntutan yang sama.
  12. maka dengan hasrat murni ini, insyaAllah mudah-mudahan Allah memberkatinya dan keinsafan yang berpanjangan nanti sedikit sebanyak boleh membantu kearah memberi kesedaran kepada anak muda kelantan dan negeri-negeri lain supaya bangkit bersatu membawa perubahan.
  13. sekarang sudah tiba masanya. Now is the time...

0 comments:

Selamat Datang Ke Blog Malayquest

Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada para pelawat yang melawat laman blog ini, laman blog ini bertujuan untuk berkongsi pandangan dan citarasa masa kini tentang kedudukan orang melayu dan islam dalam negara kita. Sekiranya tuan puan serta saudara saudari mempunyai komen atau apa-apa bersangkutan tentang isu yang dikeutarakan silalah bersama-sama untuk membantu meningkatkan lagi dengan keihklasan untuk membawa orang melayu dan islam dalam negara kita ke tahap yang tertinggi dan sebenarnya....wassalam dan salam hormat
anuar hj safian..