Monday, October 20, 2008

Masjid dan Surau- Berilah Peruntukan Selenggara Tandas


Saya sebenarnya sudah lama ingin membicarakan soal tandas di surau dan masjid diseluruh negara yang semakin hari semakin merosot dari segi selenggaraan. Kita berasa malu apabila melihat institusi agama yang paling asas disurau dan masjid tidak diselenggarakan dengan sempurna. Ada pernah berlaku cerita dimana ada seorang Pemangku Ketua UMNO Bahagian diketika itu di Kelantan pernah menghadirkan diri dalam satu program disekitar masjid tersebut, namun apakan daya tiba-tiba perut beliau sakit dan memulas teramat sangat, dan terus meluru ke tandas masjid, alangkah malangnya setelah selesai membuang hajat, didapati air terputus, dan terpaksalah beliau memanggil orang diluar untuk menyampaikan air padanya. Mungkin ada hikmat disebaliknya apabila selepas itu beliau dengan serta merta memutuskan memberi kelulusan bantuan segera RM5,000-00 untuk membina semula sistem air yang tersumbat kerana karat dan tekanan rendah. Ini adalah merupakan contoh yang biasa kita dengar selain daripada kita juga terasa takut untuk membuang hajat kecil dimasjid apatah lagi hajat besar.
Maka selepas negara kita yang merdeka selama 61 tahun, dan bertunjangkan kepada paksi UMNO sebagai sebuah parti orang islam yang memerintah, tetapi banyak kita halakan isu-isu yang tidak berkepentingan rakyat secara mendalam, selain daripada tugas kerajaan negeri yang wajib memikul tanggungjawab ini dengan cara yang berkesan, dengan amanah yang diberi untuk mentadbir negeri.
Kita juga perhatikan apabila ada juga disesetengah pasar raya dan kompleks membeli belah dibandar-bandar besar seperti dikuala lumpur misalnya, kita dapati tandas ditempat-tempat tersebut adalah lebih bersih daripada surau-surau yang disediakan. Keadaan ini memberikan gambaran terbalik (upside down) tentang kedudukan islam yang sebenarnya didalam negara kita apabila berdepan dengan masalah kebersihan ditempat-tempat ibadah yang seolah-olah dipandang remeh oleh Badan Kerajaan Tempatan yang mengurus disebalik tekanan yang harus diberikan kepada pusat yang menguruskannya.
Perkara ini perlu diberikan penekanan yang sebaik-baiknya oleh Kerajaan, dan jikalau sekiranya ini tidak diberikan tanggungjawab sepenuhnya, percayalah suatu hari nanti tidak hairanlah kita hanya ada pada nama, islam hanya ada diatas kertas.tidak melalui perlaksanaan.Allah hu Akhbar, Nauuzubillah..

0 comments:

Selamat Datang Ke Blog Malayquest

Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada para pelawat yang melawat laman blog ini, laman blog ini bertujuan untuk berkongsi pandangan dan citarasa masa kini tentang kedudukan orang melayu dan islam dalam negara kita. Sekiranya tuan puan serta saudara saudari mempunyai komen atau apa-apa bersangkutan tentang isu yang dikeutarakan silalah bersama-sama untuk membantu meningkatkan lagi dengan keihklasan untuk membawa orang melayu dan islam dalam negara kita ke tahap yang tertinggi dan sebenarnya....wassalam dan salam hormat
anuar hj safian..